Close

Om os

Skønhed, sundhed og velvære for livet

Matas-koncernen er et af Danmarks mest kendte og velrenommerede brands. Matas har eksisteret siden 1949, og var oprindeligt ejet af et netværk af selvstændige materialister. I dag er koncernen børsnoteret med godt 2.500 ansatte, hvor hovedparten er ansat i en af koncernens 263 Matas-butikker.

Matas omsætter varer i kategorierne skønhed, helse og velvære for godt 3,5 mia. om året. Næsten 20 procent af omsætningen i dag kommer fra salg af et Matas-koncernens egne brands, herunder de ikoniske Matas Striberne, den grønne serie Matas Natur, luksushudpleje fra Plaisir og det naturlige makeup mærke Nilens Jord.

Langt størstedelen af kunderne foretrækker fortsat at handle i de fysiske butikker, hvoraf mange siden begyndelsen af 2019 har undergået en stor fornyelse under oplevelseskonceptet Matas Life. Sideløbende med fornyelsen af de fysiske butikker er der høj vækst på matas.dk og koncernens øvrige webshops, idet kunderne i stigende grad også vælger at handle på nettet. Der bliver derfor løbende udviklet nye features til onlinekunderne, herunder det succesfulde rådgivningsværktøj Matas Hudtest samt Matas Abonnement.

Matas driver desuden en af Danmarks største loyalitetsklubber, Club Matas, med 1,6 mio. medlemmer. Derudover har Matas godt 280.000 følgere på Facebook og 100.000 følgere på Instagram.

I 2018 blev det århusianske selskab Firtal Group en del af koncernen. Firtal ejer og driver 9 niche webbutikker, herunder helsebixen.dk, made4men.dk og billigvoks.dk. I maj 2019 købte Matas desuden Kosmolet A/S, som står bag Danmarks største makeup-brand Nilens Jord.